Фінансисти війни: податками, сплаченими Auchan, Leroy Merlin та Metro до бюджету росії, можна профінансувати 4–5 масованих обстрілів України. Чому глобальні ритейлери досі не йдуть з рф?



Російський підрозділ французької мережі магазинів Auchan від початку повномасштабного вторгнення рф в Україну постачав товари для російських військових на тимчасово окупованих українських територіях. Про це йдеться у спільному розслідуванні The Insider, Le Monde та Bellingcat. Товари позиціонувалися як «гуманітарна допомога». У деяких регіонах постачання організовувалося у безпосередній взаємодії з місцевими «органами влади».

- джерело.

Французька Auchan Group – одна з 1223 міжнародних корпорацій, які досі працюють на території росії, сказано у 40-у дайджесті про вплив виходу іноземних компаній на економіку рф Kiev School Economic. Вони не лише допомагають окупантам «гуманітаркою», але й сплачують податки у російську казну, з якої потім фінансується агресія проти України.

Серед продовольчих ритейлерів у росії також залишилася німецька корпорація Metro.

Mind підрахував, скільки податків ці корпорації заплатили у російську казну та скільки ракет можна придбати на ці кошти. Експерти кажуть, що тільки за податки Auchan Group можно купити ракет на два-три обстріли, подібні до тих, які сталися в ніч проти 16 лютого, коли по Україні прилетіло 36 ракет.

Війни наче немає

Розслідування The Insider, Bellingat та Le Monde порушило злагоду в корпорації Auchan Group. «Ашан Україна» звернулася до головного офісу за роз’ясненнями стосовно «гуманітарної підтримки» окупантів. «Ми шоковані інформацією, опублікованою у журналістському розслідуванні про допомогу армії країни-агресори. Ми терміново звернулися до офісу у Франції. Вони цю інформацію спростовують. Ми чекаємо на офіційну комунікацію», – йдеться у пресрелізі ритейлера.

Але у корпорації вже й без того вдосталь підстав для претензій щодо роботи на російському ринку. Надаємо, що у березні 2022 року, після початку повномасштабного вторгнення керівництво французької мережі DIY Leroy Merlin (входить до складу Auchan Group) надіслало російським партнерам листа, в якому повідомило про намір залишитися на ринку, розширити асортимент та збільшити поставки.

У цей же період російські війська окупували передмістя столиці та чинили звірства в Бучі, Ірпені та навколишніх селах, завдали авіаударів по Луцьку, Івано-Франківську та Дніпру, розбомбили стадіон та бібліотеку в Чернігові.

«Французькі компанії мають піти з російського ринку, – казав український президент Володимир Зеленський у своєму виступі перед французьким парламентом наприкінці березня. – Renault, Auchan, Leroy Merlin та інші. Вони повинні перестати бути спонсорами для військової машини росії. Спонсорами вбивств дітей та жінок. Спонсорами зґвалтувань, грабунків, мародерства з боку російської армії».

Цим Зеленський справив враження лише на компанію Renault, яка того ж дня оголосила про вихід з країни попри втрати у розмірі 1 млрд євро.

Керівництво ж Leroy Merlin, як і Auchan зберігали олімпійський спокій та не прокоментували заклики українського президента. Український офіс Leroy Merlin обмежився створенням петиції проти роботи компанії в росії, однак, за даними джерел , усі незадоволені вже пішли з роботи. З 1 квітня не оновлюється сторінка компанії у facebook, а зараз не працює і сайт.

«Магазини в росії вже зараз збиткові. Вищезазначені санкції призведуть до катастрофічного падіння товарообігу і сплати податків та високої вірогідності банкрутства», – йшлося в заяві «Ашан Україна», датованій 5 квітня 2022 року.

З усієї Auchan Group лише Decathlon – мережа з продажу спортивних товарів – наприкінці червня минулого року закрила бізнес у росії. Він налічував 28 магазинів та був найменшим серед інших активів групи.

24 серпня минулого року – в День Незалежності України – продовольча мережа Auchan, що, як і Leroy Merlin входить до Auchan Group, вирішила провести акцію на підтримку тимчасово окупованих територій. На полицях виділили порожнє місце і на великих плакатах вказали, що воно призначене для продукції компаній «Артемсіль», «Чумак», а також херсонських кавунів і навіть кримських вин. «Полиці чекають і ми чекаємо. Віримо в Українських героїв», – було зазначено на кожному плакаті.

Фінансисти війни: податками, сплаченими Auchan, Leroy Merlin та Metro до бюджету росії, можна профінансувати 4-5 масованих обстрілів України. Чому глобальні ритейлери досі не йдуть з рф?

Фото: https://allretail.ua/

А в росії в цей же період місцевий «Ашан» спільно з онлайн-сервісом продуктів із магазинів «сбєрмаркет», що належить сбєрбанку та Mail.ru, тестували новий сервіс. Він дозволяє у спеціальній зоні на парковці магазину забирати раніше замовлені покупки. Хоча ще в квітні український офіс «Ашан» запевняв, що головний офіс хоч і не йде з російського ринку, однак припиняє експорт та будь-які інвестиції. Це, буцімто, означало, що не відкриватимуться нові магазини та не ремонтуватимуться існуючі.

Війна двох офісів

«10 000 співробітників у росії залишаться без роботи, а санкції, які вводить цивілізований світ у відповідь на агресію, повинні впливати на керівництво країни та її економіку, а не на населення», – так іще в березні 2022-го пояснили в Metro AG з центральним офісом у німецькому Дюссельдорфі бажання продовжити роботу на російському ринку. Тоді мало хто вірив, що українці здатні успішно боронити країну та деокуповувати захоплені території. Проте і зараз Metro AG не змінило свою позицію.

Український офіс «Metro Україна» вже декілька разів публічно звертався до материнської компанії з вимогою закрити бізнес у росії. Однак поки це не принесло результатів.

«Ми чітко висловили своє ставлення до цього на початку повномасштабного вторгнення в публічній площині, і наша вимога щодо необхідності закриття бізнесу METRO АG в росії залишається незмінною, – каже СЕО «Metro Україна» Олена Вдовиченко. – Ми вчергове звернулися до нашої штаб-квартири з вимогою пояснити та аргументувати свою позицію щодо продовження ведення бізнесу в рф в контексті вчорашньої трагедії в Дніпрі». Відповіді поки не отримали.

За словами Вдовиченко, мережа надає гуманітарну допомогу ЗСУ, підрозділам ТрО, волонтерським організаціям, лікарням, закладам, що готують для воїнів, а також притулкам для тварин. Міжнародні компанії зазвичай не можуть допомагати збройним силам іншої країни – це прописано в їхніх корпоративних стандартах.

9 лютого російське видання Moscow Times з посилання надрукувала «цитату» гендиректора Metro AG Штеффена Гройбеля: «Ми бажаємо залишитися на російському ринку». Але український офіс спростував ці слова. Немає цієї заяви на офіційних сторінках Linkedin Metro AG та самого Штеффена Гройбеля.

Водночас, квартальний звіт про фінансові результати Metro AG, опублікований 8 лютого 2023 року, свідчить про падіння продажів у російських магазинах мережі. «Продажі в місцевій валюті знизилися у першому кварталі 2022-2023 фінансового року на 14,1%. Негативний вплив мала російська війна в Україні та пов’язане з нею небажання купувати товари. Скоригована EBITDA у Росії знизилася до 60 млн євро (за 1 квартал 2021/2022 – 81 млн євро)», – йдеться у документі.

Як бізнес фінансує війну

Уряди країн не забороняють своїм компаніям працювати на російському ринку, тому що ті «не порушують жодного закону», зазначає директор Інституту економічних досліджень та політичних консультацій Ігор Бураковський. «Звісно, що заробляти в росії під час війни – аморально. І це не перша практика в історії, коли відбувається бізнес на крові. Наприклад, СРСР торгував з Німеччиною під час Другої світової війни», – каже він.

Директор української мережі будівельних магазинів на умовах анонімності розповів Mind, що частка українського ринку в мережі Leroy Merlin – на рівні статистичної похибки. Зараз в Україні працює лише дві торгові точки, тоді як у росії – їх 112. «І продажі на російському ринку для компанії дуже значні, тому вони радше закриються в Україні, однак не підуть з рф», – каже він.

Що стосується Metro AG, то мережа в росії керує 93 торговими центрами в 51 регіоні країні та у 2020/2021 фінансовому році (жовтень 2020 – вересень 2021) її продажі склали 2,4 млрд євро. Це приблизно десята частина від продажів групи у всьому світі. Український підрозділ на цьому тлі також виглядає набагато скромнішим: 790 млн євро у 2020/2021 ФР (23 магазини).

Міжнародні компанії сплачують податки до російського бюджету, і ці кошти йдуть на війну з Україною. У держбюджеті рф на 2023 рік, який був підписаний владіміром путіним, витрати на армію, спецслужби та поліцію цього року перевищать 9 трлн рублів ($143 млрд). Це понад 30% усього російського бюджету.

Скільки продуктові мережі платять до бюджету росії?

Такі цифри самими компаніями офіційно не публікуються. Але за підрахунками керівника аналітичного департаменту інвестиційної компанії Concorde Capital Олександра Паращія, які він провів на прохання Mind, у 2022 році Auchan міг сплатити 99 млн євро, Leroy Merlin – 266 млн євро, а Metro – 93 млн євро податків до російського бюджету. Сумарно це складає 458 млн євро.

За словами експерта Центру оборонних стратегій Андрія Риженка, собівартість виробництва однієї ракети типу «Калібр» чи Х-101/555, якими росія обстрілює Україну, в середньому складає близько 1 млн євро. А враховуючи, що в середньому під час масованих обстрілів росіяни щоразу випускають під сотню ракет, то податків, що надійшли до російського бюджету від місцевих «дочок» глобальних ритейлових мереж, вистачить на 4-5 повітряних атак.

До речі, Auchan Group та Metro AG – не найбільші міжнародні корпорації, які сплачують податки до бюджету рф. Усього станом на 12 лютого KSE ідентифікувала близько 3079 іноземних компаній, організацій і їх брендів (близько 40% з них – публічні). Для майже 1400 публічних груп компаній KSE також визначили їхній операційний бізнес в рф та оновили дані за 2021 рік. Це дало змогу підрахувати у тому числі й сплачені податки. Їхній загальний обсяг – близько $24,4 млрд. Цих грошей вистачить приблизно на 24 000 ракет.


Читайте також:


Залишити коментар: