Влада підтвердила свої наміри ввести з 2019 року накопичувальні пенсії. Як повідомили нам в профільному парламентському комітеті, на своєму засіданні він рекомендував прийняти законопроект №6677 в першому читанні і за основу. Документ вносить кардинальні зміни в закон про пенсстрахування, наприклад, позабюджетний Накопичувальний Пенсфонд (НПФ, поки не діє) планують замінити на недержавні Пенсфонди, але під контролем Пенсійного фонду України.
- джерело. Але, що це означає для майбутніх пенсіонерів? Проектом закону передбачається, що з 1 січня 2019 року всі працюючі за наймом і приватні підприємці молодше 35 років будуть зобов’язані щомісяця відраховувати 2% своєї зарплати на особисті пенсрахунки з щорічним збільшенням на 1% в рік до 7% до 2024 року.Ті, кому виповнилося понад 35 років, можуть брати добровільну участь у накопичувальній системі. У вигляді компенсації обіцяють зменшити податок на доходи фізосіб з 18% до 15% і скасувати «військовий» податок 1,5%. Але в підсумку податки і відрахування до 2024 року складуть 22%. Накопичені пенсійні заощадження можна успадковувати і використовувати повністю або частково до настання пенсійного віку для лікування важких захворювань, в складних життєвих ситуаціях, для оплати освіти дітей, покупки нерухомості.
Природно, що в майбутньому це зменшить розмір пенсії. Якщо закон приймуть, то перші масові виплати накопичувальних пенсій почнуться з 2043 року, коли нинішнім 35-річним буде по 60, за умови, що на той час влада не підвищить пенсійний вік. Комітет з питань соцполітики, зайнятості та пенсзабезпечення рекомендував депутатам прийняти законопроект за основу і доопрацювати до другого читання. Але в комітеті поки не знають, коли його винесуть на розгляд до сесійної зали.
Фахівці обережно коментують законопроект, відзначаючи як плюси, так і мінуси. Головне нововведення – заміна монопольної держструктури НПФ декількома десятками недержавних ПФ, куди працівників за їх вибором зобов’яжуть перераховувати частину зарплати. Екс-заступник голови Пенсійного фонду Віктор Колбун каже: «Зате запрацює накопичувальне пенсстрахування, введення якого відкладається вже 15-й рік з різних причин, головна з яких – дефіцит Пенсфонду.
І не факт, що підконтрольний державі НФ стане через корупцію на державному рівні кращою гарантією збереження грошей майбутніх пенсіонерів, ніж кілька десятків недержавних структур». У РФ, наприклад, гроші НПФ не так давно були «тимчасово» зараховані до доходу держави. Колбун не виключає, що банкрутство приватних ПФ можливо, не дивлячись на жорсткий контроль. Зате, мовляв, постраждають не всі пенсіонери, а тільки невелика частина.
Гендиректор Української федерації убезпечення Галина Третьякова визнає, що закон одразу не почне працювати, так як потрібно прийняти багато підзаконних актів. Але, за її словами, вже напрацьовано досвід функціонування приватних ПФ, який дозволить уникнути помилок і виправити допущені помилки за той час, поки на пенсію вийдуть перші учасники накопичувальної системи. За словами економістів, головна проблема – збереження і примноження коштів майбутніх пенсіонерів в умовах високої інфляції в Україні. Колбун каже, що ці гроші – «довгі» (будуть затребувані через десятиліття), тому їх треба інвестувати в економіку України – будівництво, інфраструктуру, акції прибуткових держпідприємств.
Економіст Олександр Охріменко впевнений в зворотному: «50% коштів потрібно вкласти в українські облігації внутрішньої позики, валюту і золото, ще 50% – в цінні папери провідних зарубіжних держав (США, Німеччини, Франції), тільки тоді гроші майбутніх пенсіонерів не знеціняться. Але, очевидно, наша влада не піде на кредитування чужих економік. Тому нинішні накопичення через 20-25 років будуть коштувати набагато менше, ніж зараз».