Замість нудної домашки: проєктне навчання в початковій школі



Правило «трьох З» – зазубрив, здав, забув – уважають одним з найгірших методів навчання. Так учні не лише не засвоюють матеріал, а й зовсім не розуміють його. Тож у світовій педагогіці вже понад сто років тому винайшли абсолютно протилежну форму освіти – проєктне навчання. Ми поспілкувалися з учителькою школи Liko-School Наталією Непорадою, яка має досвід такого навчання.

- джерело.

Наталія Непорада

Що таке проєктне навчання в початковій школі: переваги та роль учителя

За словами Наталії Непоради, проєктне навчання – це метод, під час застосування якого учні досліджують і спостерігають. Основне завдання цього методу – не надати вже готові знання, а навпаки, спонукати дітей самостійно спостерігати, досліджувати й доходити власного висновку.

«У своїй практиці я вже багато років працюю над цим, і переконалася, що метод проєктного навчання дійсно дієвий. Ще одне підтвердження знайшла під час подорожі до Фінляндії, де побачила, як діти пізнають світ за методом проєктного навчання», – розповідає вчителька.

На її думку, дітям молодшого віку дуже цікаво досліджувати світ. А якщо це цікаво, то не доводиться їх мотивувати навчатися. Цей метод обов’язково супроводжується власними передбаченнями дитини стосовно поставленого завдання. Це передбачення може здійснитися, а може й ні. І вже впродовж розмірковування, дослідження, спостереження учні самостійно доходять певного висновку.

Роль учителя під час проєктного методу кардинально змінюється. Тепер він – не світило всіх знань, а ментор, фасилітатор, який керує освітнім процесом. А головною перевагою проєктного методу є те, що дітей навчають сприймати свої помилки правильно.

«Учні в принципі не бояться робити помилок – бояться їхні батьки. А це передається дітям. Діти бояться лише, коли їх сварять, тому спостерігають за реакцією дорослого. Потрібна адекватна реакція з боку дорослих. Помилятися – це нормально, а не помиляється лише той, хто нічого не робить”, – наголошує Наталія Непорада.

Як краще втілити проєктне навчання для учнів початкових класів

Для початку потрібно відпрацювати правила роботи, особливо роботи в парі. А оскільки є багато цікавих групових проєктів, учням треба розповісти й про правила роботи в групі. Це маленькі кроки, завдяки яким формується співпраця: говорити по черзі, не перебивати, не змінювати тему дискусії, навчитися поважати висловлені думки, говорити коротко і чітко.

Далі, на думку вчительки, необхідно навчити учнів шукати інформацію. Ця навичка знадобиться їм під час пошуку відповідей для опрацювання конкретного завдання. Разом з дітьми важливо дійти висновку, що відповідь можна знайти будь-де: звернутися до вчителя чи до батьків, прочитати в енциклопедії, пошукати в інтернеті або провести самостійне дослідження. Тому саме з пошуком інформації учні знайомляться в першому класі.

Які мініпроєкти можна запропонувати для домашнього опрацювання

Наталія Непорада розповідає, що працює в школі повного дня. Тут діти перебувають з восьмої ранку до восьмої вечора. Тож усі проєкти для домашнього опрацювання учні втілюють разом з учителькою. Хоча залучати батьків також цілком реально. Наведемо декілька прикладів проєктів, які можуть бути цікаві першокласникам.

«Геометрія довкола»

Дитина вивчає геометричні фігури та намагається знайти їх у повсякденному житті. Наприклад, якої форми телевізор чи газова плита вдома.

«Досліджуємо час разом»

Щоб дослідити час разом з дітьми, учителька рекомендує провести дослід. Для цього дитина має взяти секундомір і відстежити, що встигне зробити протягом п’яти хвилин. Або ж, наприклад, прослідкувати, що мама встигає зробити протягом цього часу.

«Рослини біля мого будинку»

Також батьки можуть провести невеличку екскурсію дорогою до школи. Головне завдання – досліджувати кількість рослин, дерев, кущів і їх види.

«Інсектарій у класі»

За словами вчительки, більшість таких проєктів виникає спонтанно: теми пропонують самі діти, наштовхуючи на новий досвід: «Під час уроку учениця якось запитала мене, чи можуть метелики жити цілий рік, якщо створити їм комфортні умови. Ми придбали лялечок, створили їм усі умови, розмістили в спеціальний бокс. Буквально через два тижні під час уроку вони таки в нас з’явилися. Ми їх розглядали, фотографували, навіть зняли на камеру. А потім помістили в більший бокс. Діти досліджували, якими квітами можна їх годувати, а якими ні. Учні самостійно шукали інформацію і спостерігали за комахами».

Головне, щоб і батьки, і вчителі підхоплювали ідеї дітей і скеровували їх для вивчення потрібного предмета. Дитина має зрозуміти, навіщо їй ці знання.

«Вивчаємо веселку»

Для вивчення кольорів можна використовувати веселку. Так, діти разом з батьками можуть власноруч створити її за допомогою віддзеркалення CD й ліхтарика в темній кімнаті.

«Обмежений бюджет»

Також учителька рекомендує навчити дітей робити покупки з обмеженим бюджетом. Для цього треба написати список і пошукати в інтернеті, де можна замовити товар, щоби вкластися в потрібний бюджет.

«Три стани води»

Дітям цікаво досліджувати стани води. Для цього дитина з допомогою батьків може налити воду в склянку й поставити її в морозильну камеру. А далі – спостерігати, що відбудеться з водою. Пізніше дітям буде цікаво прослідкувати, як тане замерзла вода та як утворюється пара.

Під час проєктного навчання важливо підтримувати зацікавленість дітей і не боятися проводити досліди. Варто підхоплювати інтерес учнів і не боятися давати їм експериментувати. Навіть якщо деяким дорослим ці досліди здаються безглуздими, дітям це потрібно.


Читайте також:


Залишити коментар: