РОБОТА ЗА КОРДОНОМ: ЯК КАБМІН ВИРІШИВ ЗАХИСТИТИ УКРАЇНЦІВ ВІД НЕЧЕСНИХ ПОСЕРЕДНИКІВ


Трудовим агентствам заборонили брати гроші наперед. Українці все частіше стають жертвами недобросовісних трудових агентств. І виявляються в ситуаціях, описаних нижче.

- джерело.

«В минулому році я зв’язалася з одним агентством, щоб підібрали роботу в Польщі. Кілька місяців мене годували обіцянками, що скоро знайдуть вакансію. Оскільки гроші взяли наперед, я нагадувала про себе щотижня. Але через два місяці не витримала і пригрозила їм поліцією. вони знайшли вакансію в Вишогруд, передмісті Варшави, і сказали, можна їхати.

Я приїхала, пішла з документами на завод, який мені вказало агентство, і там мене шокували. вони вперше чують про, мені і вакансій у там немає», — розповідає запоріжанка Олена Мартинюк.

Щоб зменшити ризики для трудових мігрантів, Кабмін змінив умови ліцензії для посередників з пошуку роботи. Тепер агентствам не можна брати оплату за свої послуги наперед, це можна робити тільки після працевлаштування. У договорі з клієнтами агентства повинні прописувати умови роботи і проживання, розмір зарплати, графік роботи і відпочинку. Офіси посередників повинні знаходитися в нежитлових приміщеннях, а в штаті потрібен юрист з вищою освітою.

Послуги легальних агентств подорожчають

В Україні близько 1,5 тис. Агентств з працевлаштування за кордон. Це ті, що зареєстровані офіційно. Скільки на ринку нелегальних посередників, підрахувати неможливо. Але це левова частка ринку, говорить засновник компанії «Український рекрутинг» Владислав Штепа. Зміни в правилах на ці підприємства не вплинуть.

«Я бачив сотні випадків за сім років роботи, коли людей обманювали. Суми різні: від 500 дол. До 10 000 дол. Тому контроль посередників потрібен обов’язково. Головне, щоб цей контроль був справжній, щоб шахраї не могли дати хабар українському чиновнику за дозвіл шахраювати далі», — зазначає Юрій Моша, керівник компанії» Американський візовий центр «в США.

Але нові вимоги зроблять роботу зареєстрованих агентств прозорішим і якісніше.

Офіс в нежитловому приміщенні і так мають усі, тому що так зручніше для клієнтів, коментує Штепа. Практично всі посередники мають в штаті юриста або співпрацюють з юридичними компаніями.

Єдине, що може ускладнити роботу — заборона брати оплату за послуги до моменту працевлаштування. Контракт про працевлаштування клієнт підписує за кордоном у роботодавця і починає працювати. Але потім: захотів — звільнився, захотів — залишився.

«Ми не можемо на це впливати. Багато наших громадян не дотримуються початкових домовленостей. Є можливості для ухилення від оплати. З цією нормою ми погоджуємося. Але легальні агентства, напевно, будуть змушені підняти вартість послуг, оскільки будуть недобросовісні клієнти, які не заплатять. виходить, один порядний клієнт заплатить і за несправедливо», — розповідає Владислав Штепа.

Умови про роботу в контракті і раніше підписувалися. Але реальність на підприємстві може відрізнятися, оскільки зарубіжні роботодавці повідомляють агентствам мінімальні умови.

Зміни умов для агентств не вирішить всіх проблем

Поки складно сказати, чи вдасться завдяки новій постанові Кабміну вирішити хоча б частину проблем, зазначає народний депутат, керівник Всеукраїнського об’єднання малого та середнього бізнесу «Фортеця» Оксана Продан.

«Все залежить від того, як постанова буде виконуватися, і чи не будуть чиновники намагатимуться» під шумок «отримати додаткові корупційні вигоди від введення нових правил ліцензування», — говорить Продан.

При цьому з працевлаштуванням за кордон є кілька проблем.

Перша — шахраї-нелегали. Вони обіцяють золоті гори, їх завдання отримати оплату відразу, і як можна більшу.

«З безвізовим режимом людині можуть сказати: ось ми знайшли вам роботу, ви можете їхати, а на місці виявляється, що їх не чекають», — говорить Владислав Штепа.

Друга проблема — низька інформованість українців про процес і умови працевлаштування за кордоном. У людей спочатку інші очікування від роботи за кордоном. Це призводить до непорозуміння і до того, що люди не отримують того, що хочуть.

«Постанова не регулює ринок в цілому. Вона створює правила для тих, хто працює офіційно. Легальні посередники будуть працювати більш якісно, ​​для нелегалів нічого не зміниться», — додає Штепа.

Дослідження трудової міграції за 2015-2017 роки показало, що більшість трудових мігрантів знаходили роботу через друзів, родичів, знайомих — 76,4%. Рідше безпосередньо через роботодавця — 10,5%, або приватних осіб з працевлаштування — 14,5%, а за допомогою приватних агентств було працевлаштовано всього 3% мігрантів.

«Міністерство соціальної політики зробило правила ліцензування більш жорсткими, але це в першу чергу вплине на майже 1,5 тисячі посередників, які вже мали ліцензії. Дослідження агентств з працевлаштування Міжнародної організації праці у 2013 році показало: близько третини агентств не знають, які заходи потрібно прийняти, коли до їх клієнтам на роботі за кордоном погано ставляться або дискримінують.

З іншого боку, для захисту прав трудових мігрантів важливо налагоджувати роботу з перевіреними агентствами, які знаходяться за кордоном, хоро про знають закони країни призначення трудового мігранта і знають, до кого звертатися у разі порушення умов трудового контракту», — коментує аналітик центру CEDOS Олександра Слободян.

Однак проблема не тільки в посередниках, додає Оксана Продан, а й в умовах життя в Україні. Чим слабкіше економіка, тим більше людей виїжджає. Частина просто від безвиході. Ризикують, бо не можуть реалізувати себе вдома.

Як захистити українців від нечесних посередників

Україна співпрацює з державами, в які їдуть працювати українці. Польща в цьому році ввела електронний реєстр дозволів на тимчасову роботу. Це звужує можливість шахрайства, вводиться робоча історія кожного працівника, записуються зобов’язання роботодавця, який запрошує працівника з-за кордону.

Також Польща запустила інформаційну лінію інспекції праці для іноземних працівників. Українець може зателефонувати на гарячу лінію і отримати інформацію українською мовою, що принципово важливо.

Боротися з нелегальними агентствами потрібно інформуванням українців. Людина повинна переконатися в легальності роботи посередника, в тому, чи є у нього ліцензія, скільки він працює, як влаштований процес працевлаштування, переконатися, що роботодавець існує, дізнатися про компанії, зателефонувати через вайбер в компанію і переконатися в наявності вакансії. Вчити мову.

Дуже багато проблем виникає через незнання мови, відзначає Владислав Штепа. Особливо у заробітчан, які раніше їздили в сторону Москви. Вони звикли, що мову вчити не потрібно. У тій же Польщі складно з ходу зрозуміти мову, перед поїздкою потрібно вивчити хоча б базові речі.

Перше, що необхідно людині, яка хоче працевлаштуватися — це розуміння, хто його партнер, вважає Юрій Моша: «Тобто, хто роботодавець, що собою представляє компанія, яка пов’язана з роботодавцем. Для того, щоб не вийшло так, що людина заплатить посереднику гроші, а у цього посередника навіть роботодавця обіцяного немає».

Друге, на що потрібно звернути увагу — це умови, які надає роботодавець.

«Бувають випадки, коли зарплата настільки маленька, що людині не вистачає навіть на оплату житла. Тому навіть якщо у посередника цей роботодавець є, не варто відразу розслаблятися, потрібно уважно вичитувати умови праці», — додає Моша.

Крім того, необхідно розвивати національну економіку, вважає Оксана Продан. Чим багатшими будуть українці у себе в країні, тим менше будуть виїжджати на заробітки.

«Потрібно залучати до відповідальності шахраїв. Це питання до правоохоронних органів. І наші дипломати зобов’язані бути проактивними і відстежувати ситуацію з можливим порушенням прав наших громадян в тих країнах, де вони працюють», — додає вона.

Який висновок можна зробити з усього цього? Зміни в умови ліцензії для посередників з пошуку роботи за кордоном істотно на легальні агентства не вплинуть. Але їм доведеться підняти вартість своїх послуг, щоб покрити ризики. Нелегальні посередники як працювали, так і працюватимуть.

Читайте також:


Залишити коментар: