Люди, які мають кашель, підвищену температуру та задишку можуть пройти безоплатний тест на недугу. Що ж робити, якщо у вас підозра на COVID-19, куди звертатись та як пройти тест.
Контактні особи, а також члени сім’ї пацієнта з підозрою на COVID-19 можуть пройти безкоштовний тест лише за наявності симптомів коронавірусної інфекції.
Крім того, раз на 14 днів безкоштовне тестування роблять медичним працівникам, які працюють із зараженими пацієнтами, а також співробітникам Національної поліції і Національної гвардії, що контактують з великою кількістю людей.
Для планової госпіталізації пацієнт без симптомів COVID-19 не зобов’язаний робити ПЛР-тест – достатньо ІФА-тесту.
Як зробити безкоштовний тест на коронавірус
Якщо пацієнт підозрює у себе коронавірус, йому необхідно зателефонувати (а не йти на прийом) сімейному лікарю. Номер телефону лікаря вказано в декларації або на сайті лікарні. Він проаналізує симптоми та прийме рішення про направлення мобільної бригади для проведення ПЛР-тесту. Просто прийти до лікарні й зробити на прохання безкоштовний ПЛР-тест не можна. Рішення про тестування приймає сімейний лікар.
У разі температури 38-38,5 і вище, якщо додзвонитися до сімейного лікаря не виходить, варто телефонувати до “швидкої допомоги” за номером 103. Стан пацієнта оцінять і вирішать, чи є необхідність у госпіталізації.
Якщо хворого не госпіталізують, йому порекомендують звернутися до сімейного лікаря. Потім до пацієнта за необхідності направлять медпрацівника для проведення ПЛР-тесту. Якщо в пацієнта немає сімейного лікаря, він може укласти декларацію в телефонному режимі. Зробити це допоможуть у реєстратурі потрібної медустанови, також можна зателефонувати на гарячу лінію Національної служби здоров’я за номером 1677.
Якщо в людини висока температура і виражені симптоми коронавірусу, але “швидка” відмовляється виїжджати на виклик, можна звернутися на гарячу лінію Кабінету міністрів за номером 1545.
Як роблять безкоштовний ПЛР-тест
Якщо сімейний лікар вирішив направити додому до пацієнта мобільну бригаду для проведення ПЛР-тесту, хворого попередять про це, попросять вийти на вулицю і дочекатися приїзду медпрацівників.
У машині в нього візьмуть мазки з носа і горла та повідомлять, скільки чекати на результати тесту. Через високу завантаженість лабораторій буває, що чекати доводиться до 10 днів, але в основному результат готовий набагато раніше. Про нього пацієнтові в телефонному режимі повідомить сімейний лікар, а також призначить відповідне лікування.
Види тестів на коронавірус
Є три види тестів на коронавірус: експрес-тест, тест полімеразної ланцюгової реакції (ПЛР) і тест імуноферментного аналізу (ІФА).
- Тести ПЛР вважаються одним з найбільш точних методів діагностики. Робляться вони тільки в лабораторії. Результат готовий, як правило, через 5-7 годин. Такий тест здатний виявити COVID-19 у перші дні зараження, але найбільш достовірні результати він показує з 7 по 14 день захворювання. Для ПЛР-тесту беруть мазок з носа і горла. Іноді тести ПЛР показують хибний результат. Так, на це впливає підготовка до тесту, час забору, техніка або неправильне зберігання в лабораторії матеріалів пацієнта.
- Експрес-тест є досить якісним, однак він показує наявність не вірусу, а антитіл у крові, які виробляються лише на 5-7-й день після зараження. Тому первинний тест може дати помилковий результат. Експрес-тест можна зробити безкоштовно за направленням сімейного лікаря. Для цього беруть кров з пальця, а результат відомий вже через 5-10 хвилин. У разі позитивного аналізу, його слід підкріпити ПЛР-тестом.
- ІФА-тест визначає наявність антитіл до COVID-19 в організмі. Антитіла IgM підтверджують гостру стадію захворювання, а IgG покажуть, чи хворіла людина на коронавірус раніше. Для ІФА-тесту в пацієнта беруть кров з вени. Позитивний результат рекомендується підтвердити ПЛР-тестуванням.
Що робити, якщо лікар не призначає тест при симптомах COVID-19
При таких симптомах коронавірусу, як лихоманка, кашель, задишка, утруднене дихання, Національна служба здоров’я України рекомендувала наступний алгоритм дій:
- Пацієнт телефонує сімейному лікарю (не йде на прийом).
- Лікар, якщо потрібно, направляє мобільну бригаду для проведення тесту.
- Якщо в пацієнта не укладено декларацію або лікар відмовив у виклику мобільної бригади за наявності симптомів, НСЗУ радить телефонувати на обласну телефонну гарячу лінію з питань COVID-19. Тоді бригаду викличе диспетчер.