В Україні за останні три роки ввезли більше 2 млн машин на єврономерах, велика частина з них так і залишилися нерозмитненими. “Підприємці” за $ 1000 готові пригнати в країну будь-яке авто. Причому деякі з них, як кажуть юристи, легально оформляти просто невигідно, пише obozrevatel.
Навіть якщо акциз понизять, вартість старого авто на дизельному двигуні після розмитнення виросте у декілька разів. І якщо розроблений профільним комітетом Ради законопроект приймуть, деякі авто буде дешевше повернути назад, ніж переоформляти або платити штрафи за порушення митного законодавства.
Незважаючи на це, українці продовжують купувати єврономера задешево, а спритні продавці стверджують: усе в рамках закону.
“Продаю свіже авто з Європи! Єврономери, повний пакет документів від власника. Чудове авто для міста й траси”, — рекламує продавець Alfa Romeo 2007 року випуску на одному з сайтів. Таке авто пропонують купити за 3 тис. євро. Зараз автомобіль розмитнити не вийде — він не відповідає екологічному стандарту (випущений до 2010 року). Але якщо законопроект №8487 (автор — голова профільного комітету Ніна Южаніна) ухвалять у другому читанні, стандарт скасують.
У такому випадку подібне авто, згідно із запропонованими правилами, можна буде розмитнити за 2,8 тис. євро. У результаті загальна вартість становитиме вже 5,8 тис. Але це за умови, що машину вдасться правильно оформити.
“Якщо хочете купити автомобіль на єврономерах, найміть брокера, який допоможе оформити документи, їдьте разом із ним на ринок у Польщу, Литву, Німеччину, купуйте машину, нехай її там знімають із реєстрації, проходите техогляд і заїжджайте в Україну. Тут, якщо авто відповідає еко-стандарту, заплатите за розмитнення $ 1500. Це багато? А перевізники просто за свої послуги беруть $ 1000. А так автомобіль буде ваш”, — радить юрист Олександр Плахотник.
Чим дешевше автомобіль, тим більше за нього доведеться заплатити. Наприклад, єврономери Ford Mondeo 1998 року випуску пропонують купити за $ 1700… Але якщо такий автомобіль і дозволять розмитнити після перегляду правил, загальна його вартість становитиме вже 5,2 тис. євро. А якщо не розмитнити, можна зовсім залишитися без автомобіля. Так, згідно з “законопроектами Южаніної”, у водія можуть забрати авто на єврономерах, яке перебуває на території країни більше дозволеного терміну. Крім того, розмір штрафів доходить до 170 тис. грн.
Є ще одна проблема — швидше за все, автомобіль оформлений на нерезидента країни (наприклад, польську чи литовську фірму). І, відповідно до закону, користуватися в Україні він може ним максимум рік. Але замість того, щоб виїхати з країни, на авто виписують генеральну довіреність, перепродують його довірливим українцям. Під час продажу пояснюють: ніяких проблем не буде, мовляв, все законно. “Перегонщик” за 1000 євро пропонує привезти будь-який автомобіль із Литви.
До речі, уже не вперше продавці розповідають про неіснуючі норми закону, які нібито дозволяють скільки завгодно довго використовувати авто без розмитнення. Водночас юрист Ольга Ніколаєнко пояснює: подібних норм не існує. Протягом року автомобілем без реєстрації може керувати іноземець, українці ж повинні оформити його через 10 днів. Правоохоронці мають право оштрафувати власника авто, яке незаконно перебуває на території країни, і навіть вилучити транспортний засіб.
Кого чекають проблеми
Проблема №1: щоб розмитнити, доведеться перевіряти документи і вирушити в країну, в якій оформлено авто. “Не кожен, хто придбав авто на єврономерах, може стверджувати, що його доручення легальне. Цілком можливо, що він звернеться у компетентні органи іноземної держави для зняття з обліку, а йому відмовлять на підставі, що документи, які він висуває, недійсні або отримані незаконним шляхом”, — пояснює Ольга Ніколаєнко.
І якщо виявиться, що генеральна довіреність оформлена неправильно, зняти авто з обліку, наприклад, у Литві не вийде. Тоді доведеться шукати реального власника.
“Іноді дешевше викинути. Якщо у вас автомобіль за 2 тис. євро, то на розмитнення, поїздку й оформлення документів ви витратите більше, ніж заплатили за авто. Знову ж таки, якщо залишити все як є, уже в наступному році, судячи із зареєстрованих законопроектів, можна отримати величезні штрафи”, — розповідає Плахотник.
Проблема №2: у водіїв на єврономерах немає права власності на авто. Власником автомобіля до останнього моменту залишається фірма, на яку він оформлений. Якщо людина, яка купила цей автомобіль, отримавши лише довіреність, після якогось періоду захоче оформити авто на себе, — їй доведеться шукати реального власника й оформляти документи. Крім того, цілком можливо, передбачає юрист, що такі фірми за переоформлення документів попросять додаткову плату. “Безкоштовно ніхто нічого вам не зробить”, — упевнений Плахотник.
До слова, нині законопроекти Южаніної чекають другого читання. Так, якщо парламентарії підтримають документи, ставки акцизів знизять, поліція отримає доступ до бази даних митної служби, а водії на єврономерах будуть платити величезні штрафи. Правда, частина нардепів пропонує змінити запропоновані норми, наприклад, знизити вартість розмитнення старих авто.
“Законопроекти — компромісна модель між усіма учасниками і зацікавленими сторонами. Відносно поправок, вони хочуть зробити ситуацію менш контрольованою, ніж навіть у нинішньому законодавстві. Депутати самі заганяють себе в глухий кут, пропонуючи неймовірні зміни, які точно не приймуть”, — пояснила Южаніна.