У законопроекті передбачені нововведення та вирішує питання навчання школярів нацменшин.
Під час сьогоднішнього засідання Кабміну був презентований законопроект про повну загальну середню освіту, який подали до Верховної Ради.
Як розповіла голова відомства Лілія Гриневич, документ пропонує нові можливості для учнів, новації для вчителів, для батьків і освітніх управлінців, пише “Сегодня”.
Як це позначиться на учнях
Школярам пропонуються реальні механізми визначення власної освітньої траєкторії.
“Для учнів з особливими освітніми потребами побудова такої траєкторії — можливість для успішної інтеграції в життя звичайної школи. Для дітей, які серйозно навчаються ще поза школою, наприклад, ходять на спорт або до музичної школи, — це можливість зарахувати отримані не в закладі знання, а вільний час використовувати на домашнє завдання чи іншу роботу. Для учнів, які перебувають на домашньому навчанні, цей механізм дозволить просто і безпечно зарахувати свої навчальні досягнення і отримати документ про повну загальну середню освіту”, — пояснила міністр.
Для роботи за індивідуальною траєкторією учень або його батьки повинні подати заяву до школи, після чого педагоги, школяр і батьки складають навчальний план, який подається на затвердження педради та директора. Для підтвердження знань, які учень отримує поза школою, проводиться річне оцінювання.
Також школярі зможуть слухати предмети поза навчальним планом, для чого може бути створена збірна учнів з паралельних класів, яка зможе вибрати той предмет, який їм цікавий і вони хочуть його вивчати, якщо немає в їх навчальній програмі.
Доплата вчителям і підвищення кваліфікації за рахунок держави
Закон дасть широкі можливості для вчителів, зокрема реальну педагогічну автономію, наприклад, створювати навчальні програми, власну систему оцінювання, зможуть підвищувати кваліфікацію за рахунок держави.
Також можливі доплати від 10 % до 20 % від зарплати за завідування ресурсними кімнатами, кабінетами інформатики та спортивними залами. Ще одна новація — педінтернатура.
“Педінтернатура передбачатиме, що молодий учитель, після навчання прийшовши в школу, отримає наставника, який буде консультувати, направляти і займатися його благополуччям і розвитком. При цьому наставник буде отримувати 20% доплати до зарплати за таку супервізію і буде особисто зацікавлений в успіху молодого вчителя”, — пояснила Гриневич.
Задоволені залишаться і батьки школярів
Як мінімум, вчителі матимуть первинні медичні навички, щоб надати медичну допомогу дитині в разі потреби – в деяких випадках можуть навіть врятувати життя.
Батьки отримають можливість ініціювати аудит школи, якщо бачать проблеми в роботі навчального закладу і вичерпали всі можливості вирішити питання разом з адміністрацією школи.
Три моделі для освіти дітей нацменшин
Перша модель передбачена для корінних народів України, які не проживають в своєму мовному середовищі. Насамперед мова йде про кримських татар. Для них в першу модель закладено навчання на мові корінного народу з 1 до 11 (12) класу поряд з ґрунтовним вивченням української мови.
Друга модель для шкіл з мовою навчання національних меншин, мови яких відносяться до мов ЄС. У 5-му класі не менше 20 % річного обсягу навчального часу має займати українська мова з поступовим збільшенням обсягу, щоб у 9 класі досягти позначки не менше 40% предметів, які вивчаються на державній мові. У старшій школі цей показник повинен досягти 60%.
Третя модель буде працювати для інших національних громад України. Вона стосується російськомовної нацменшини. Там початкова школа також буде мовою нацменшини разом з вивченням української, а з 5-го класу не менше 80 % навчального часу буде навчатися державною мовою.