Верховна Рада дасть “можливість”
Так, в даний момент в країні 425 тис. авто з іноземною реєстрацією, велика частина з них знаходиться в країні незаконно. І це за офіційною інформацією, активісти називають цифру в три-чотири рази більше.
Як хочуть легалізувати “євробляхи”
З початку року комітет та активісти обговорюють умови розмитнення “євроблях”. Поки спільної мови вони не знайшли.
У Молдові це було так. Ставку акцизів на розмитнення уряд знизив на 70%. Була одна умова: машини повинні бути завезені до 1 листопада 2016-го. Акція діяла півроку, за цей час машини потрібно було розмитнити та зареєструвати. В іншому випадку авто видворяють з країни. Витрати на евакуацію автомобіля ніс його власник – 0,15 євро за кожен кілометр. Як тільки акція закінчилася, поліції дали право зупиняти машини з еврономерами та перевіряти документи. А громадянин Молдови тепер не може знаходиться за кермом автомобіля з іноземною реєстрацією.
Але в Україні є свої відмінності від Молдови. У нас немає техогляду, але є норма Євро-5 для старих автомобілів. Хоча екологічний стандарт в інших країнах відноситься тільки до виробників.
Техогляд в Україні стане обов’язковим тільки з 2020 року – це одна з умов угоди про асоціацію з ЄС.
Оскільки більшість “євроблях” старші 10-15 років, у комітеті пропонують ввести коефіцієнт. Він дозволить молодші автомобілі розмитнювати дешевше, ніж старі.
Співзасновник громадської організації “Доступне авто” Михайло Катрук вважає, що “молдавський сценарій” для України – це популізм. На його думку, перед виборами владі вигідно було підняти тему “євроблях”. Саме ж розмитнення варто робити доступним не тільки для власників машин на єврономерах, вважає Катрук.
Для вирішення проблеми достатньо замінити вимогу Євро-5 на техогляд та запровадити на постійній основі пільгові тарифи на розмитнення б/у автомобілів, які парламент прийняв у 2016-му, з відміною всіх обмежень.